Hoe werken we?
Teams en domeinen
Ons schoolgebouw is verdeeld in zeven teams. In een team werken zes klassen en ongeveer twaalf medewerkers samen. Elk team heeft twee domeinen met ruimte voor instructie, stilwerken, groepswerk, opdrachten uitvoeren, enzovoorts. In elk team zitten leerlingen van twee opeenvolgende leerjaren. In de brugperiode zijn er dus drie eerste klassen en drie tweede klassen in het team. Je zit twee jaar in hetzelfde team.
Je werkt voor de meeste vakken in je eigen domein. Voor gym en de expressievakken ga je naar de sportzaal of naar een expressielokaal. Voor biologie, natuurkunde en scheikunde hebben we labs waarin je soms ook les krijgt. Tot en met de derde klas werk je in een werkgroep met andere klasgenoten. Een werkgroep werkt een lesperiode lang samen. Elke periode krijg je een andere werkgroep. Je leert je klasgenoten zo goed kennen én je leert wat er nodig is om goed samen te kunnen werken.
Op de Werkplaats leren we met boeken en allerlei andere materialen. Iedereen neemt zelf een laptop mee.
Lestijden en weektaken
We hebben op de Werkplaats geen tussenuren.
Je hebt een rooster waarin al je lessen staan. Dat rooster is in de onderbouw voor de hele klas hetzelfde.
Als werker op de Werkplaats weet je altijd van tevoren wat je moet maken en leren. Je werk is ingedeeld in weektaken. Je medewerkers lichten toe wat je moet doen en geven daar uitleg over. Je leert je eigen werk indelen, daar helpen wij je bij.
Een groot deel van je weektaak kun je al op school maken, tijdens lessen in het domein. Wat je op school niet af krijgt, neem je mee naar huis. Natuurlijk wordt regelmatig bekeken hoe goed je alles geleerd hebt. Je krijgt, net als op andere scholen, testen en opdrachten die je deels thuis moet voorbereiden.
Jouw voortgang
Hier op school leer je zelf kijken naar wat je hebt bereikt en wat je nog te leren hebt. Ook ga je tussendoor bepalen wat jouw doelen zijn en hoe je daaraan kunt werken. Een paar keer per jaar bekijk je hoe het gaat. Dan kijk je naar je vakken, maar ook naar samenwerken, plannen van je werk en andere vaardigheden. Soms voer je hierover een gesprek met jouw werkgroep, of met je ouders en mentor. Doordat je naar jezelf en naar jouw aanpak kijkt, leer je jezelf steeds beter kennen!