Vragen en Klachten
Als ouders vragen en/of klachten hebben kunnen ze dat op de volgende manier aanpakken.
Fase 1: de informele weg
De meeste vragen en klachten gaan over lessituaties, resultaten, prestaties en de daaruit voortvloeiende gevolgen. In veel gevallen is het heel goed mogelijk de betreffende lesgevende medewerker of mentor (VO) om opheldering of uitleg te vragen. Telefonisch, via e-mail, op afspraak, op een ouderavond of een ouder-werkergesprek.
Vaak zal de ouder van het VO geneigd zijn om wat gevoeliger kwesties op te nemen met de mentor, die dan het probleem bespreekt met de betreffende medewerker, en indien nodig met de teamleider. De mentor zorgt er dan voor dat de ouder zo spoedig mogelijk te horen krijgt wat er met de vraag of klacht is gebeurd.
Indien een ouder vindt dat met de klacht of vraag niet naar behoren is omgesprongen, kan hij of zij de teamleider van de afdeling (VO) of kleurgroep (BO) waarin de werker zit om advies, hulp of uitleg vragen. De teamleider heeft de verantwoordelijkheid voor de afdeling en zorgt er voor dat de ouders te horen krijgen wat is of wordt ondernomen om het probleem op te lossen of te bespreken.
Negen van de tien vragen zullen via medewerkers, mentoren en/of teamleiders bevredigend kunnen worden beantwoord. In wederzijdse gesprekken worden de meeste problemen effectief opgelost. Pas als het probleem erg ingewikkeld is, kan het aan de directeur of rector worden voorgelegd.
Fase 2: de formele weg
Als de eerste fase geen oplossing heeft gebracht dan wordt een klacht aan de directeur of rector voorgelegd
Bij klachten is de procedure als volgt:
- schriftelijk indienen bij de rector (VO) of directeur (BO)
- rector of directeur hoort alle betrokkenen en probeert een minnelijke oplossing te bereiken
- rector of directeur deelt zijn beslissing schriftelijk mee
- rector of directeur verwijst klager zo nodig door naar de externe klachtenregeling
Fase 3: de externe weg
Als klachten via bovenstaande procedure niet afdoende behandeld (kunnen) worden is er ook een mogelijkheid om gebruik te maken van de externe klachtenregeling.
Deze externe klachtenregeling is hier te downloaden (klik)
Vertrouwenspersonen
Werkers, ouders of medewerkers kunnen op school te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen of ongewenst gedrag door anderen. Het beste is natuurlijk om dit rechtstreeks met betrokkenen te bespreken of bespreekbaar te maken met de teamleider of directie. Wanneer dit niet mogelijk of wenselijk is, kun je terecht bij de vertrouwenspersonen. Wat zijn nu ongewenste omgangsvormen of ongewenst gedrag? Dit gaat over alles wat te maken heeft met:
- Seksuele intimidatie
- Racisme
- Discriminatie
- Agressie
- Pesten
- Naar je verhaal luisteren
- Met je meedenken
- Ondersteunen in gesprekken
- Informatie geven
- Advies en goede raad geven
- Ondersteunen bij klachten
De vertrouwenspersonen gaat vertrouwelijk om met alles wat aan hun verteld wordt. Zonder toestemming zullen zij niet met anderen praten over hetgeen besproken is. Wanneer er sprake is van een gevaarlijke of schadelijke situatie, zal er hulp gezocht moeten worden. Dat doet de vertrouwenspersoon altijd in overleg en samen met de werker, ouder of medewerker die om ondersteuning vraagt. De vertrouwenspersonen voor werkers, ouders en medewerkers van De Werkplaats Kindergemeenschap zijn Claartje van Opstal en Peter Schreuder.
Zij zijn rechtstreeks bereikbaar via onderstaande contactgegevens: c.vanopstal@wpkeesboeke.nl of p.schreuder@wpkeesboeke.nl
Bij de vertrouwenspersonen kunnen ook klachten in het kader van de klachtenregeling gemeld worden. De vertrouwenspersonen informeren dan over de mogelijk te volgen routes binnen en buiten de school. Deze informatie kan ook worden opgevraagd worden bij het secretariaat
Als iemand een extern vertrouwenspersoon wenst, weten deze vertrouwenspersonen ook de route om die te bereiken.
Bij de vertrouwenspersonen kunnen ook klachten in het kader van de klachtenregeling gemeld worden. Zij informeren klagers over mogelijk te volgen routes binnen en buiten de school.
Landelijke klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs:
Stichting GCBO,
t.a.v. Landelijke Klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs
Secretariaat
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Informatie
www.gcbo.nl
Secretaris
mw. mr. D.H.C. Dane-Peeters
email: info@gcbo.nl
Telefoon 070 – 38 616 97