De Bespreking
Kees Boeke vond het heel belangrijk dat iedereen kon meepraten over hoe het op school moest gaan. Iedere week kwamen allen bij elkaar om te praten over de afgelopen week. Er werden plannen gemaakt voor de nieuwe week. De taken werden verdeeld. De leiding op de Werkplaats Kinder- gemeenschap was in handen van de werkers en medewerkers samen. In de ‘Bespreking’ werden de besluiten gezamenlijk genomen en door de ‘schrijver’ (er was geen voorzitter) in de zogenaamde ‘minutenboeken’ vastgelegd.
Anno nu:
De besprekingskring en de werkersraad zijn op de basisschool nog steeds een belangrijke gewoonte. We spreken over het met elkaar zorgdragen voor elkaar en de omgeving.
Op het voortgezetonderwijs zijn er per team klankbordgroepen met werkers uit de verschillende klassen. Zij praten regelmatig met de teamleider over de afgelopen periode, wat ging goed, wat kan beter. Vanuit deze klankbordgroepen zitten er vanuit elk team werkers in de werkersraad. Zij houden zich meer bezig met schoolbrede onderwerpen en gaan regelmatig in gesprek met de rector. Ook is er een klankbordgroep vanuit de ouders/verzorgers van de werkers met een vertegenwoordiging in de ouderraad.