Leesstimulering
Leesmotivatie verhogen: tips voor thuis
Om je staande te kunnen houden in de huidige maatschappij is een goede leesvaardigheid onmisbaar. Ook hangt de leesvaardigheid positief samen met het schoolsucces. Daarom wordt er op de Werkplaats in alle bouwen veel aandacht besteed aan lezen. Bij het leren lezen is het maken van ‘leeskilometers’ belangrijk. Hoe meer een kind leest, des te beter zal de leesvaardigheid zich ontwikkelen. Hierbij is leesmotivatie van groot belang. Hoe groter de motivatie voor het lezen is, des te meer kilometers zal een kind maken. En des te beter ontwikkelt de leesvaardigheid zich. Wanneer de motivatie niet hoog is, is het lastig om uw kind aan het lezen te krijgen. We merken dat veel ouders daarmee worstelen, daarom hebben we een aantal bruikbare tips voor u op een rijtje gezet.
- Voorlezen: voorlezen wordt door veel ouders van jongere kinderen al gedaan, echter vanaf de middenbouw merken we dat er steeds minder wordt voorgelezen. Dat is een gemiste kans. Voorlezen helpt kinderen genieten van een verhaal, vooral als u zelf ook geniet. Daarnaast vergroot het de woordenschat en het tekstbegrip, wat het lezen én leren weer vergemakkelijkt.
- Interactief voorlezen: dit is vooral voor ouders met kinderen in de peuter- en kleuterleeftijd een aanrader. Tijdens het voorlezen stelt u open vragen bij het verhaal en de plaatjes. Hierdoor kunnen leuke gesprekken ontstaan. Daarnaast worden de taalontwikkeling, de woordenschat en het verhaalbegrip gestimuleerd.
- Lees het eerste hoofdstuk voor: om een kind te enthousiasmeren voor een boek kun je het eerste hoofdstuk samen lezen, stop bij een spannend of leuk stukje. Zo maak je je kind nieuwsgierig naar de rest van het verhaal, vaak lezen ze dan graag verder. Als je merkt dat een kind niet verder komt in het boek, help het dan ook weer op gang door een stukje verder te lezen.
- Wees een voorbeeld: goed voorbeeld doet volgen; lees zelf ook waar uw kind bij is en lees voor.
- Praat over boeken: bespreek boeken bijvoorbeeld tijdens het eten. Ga in gesprek over de inhoud van het boek en toon interesse. In grotere gezinnen kunnen kinderen elkaar onderling proberen te enthousiasmeren voor een boek.
- Rijke leesomgeving: zorg dat er thuis veel keuze is, denk bijvoorbeeld aan strips, tijdschriften, dunne boeken, dikke boeken, verhalenbundels, luisterboeken, kranten, informatieve boeken, etc. Stimuleer uw kind om verschillende soorten teksten te lezen.
- Boek cadeau: geef kinderen een boek cadeau met hun verjaardag of tijdens de kinderboekenweek.
- Spelvormen: voor sommige kinderen helpt het om te lezen in spelvorm. Bijvoorbeeld door het gebruik van een dobbelsteen; elke waarde heeft een andere betekenis. Je kunt ook leesbingo spelen, bij een volle kaart kan een beloning volgen (bijvoorbeeld een keer extra voorlezen).
- Films met ondertiteling kijken: een tip voor ouders vanaf groep 6. Kijk met uw kind films met ondertiteling, daarbij wordt een beroep gedaan op de leesvaardigheid. Kies een film waar de interesse van uw kind naar uit gaat, dit verhoogt de motivatie.
- Bibliotheek: ga met uw kind naar de bibliotheek en kies samen boeken uit. Lees samen de achterkant van het boek en bekijk de binnenkant. Als u twijfelt of het boek te moeilijk is gebruik dan de ‘vijf-vinger-test’; laat uw kind de eerste bladzijde lezen. Het kind houdt vijf vingers omhoog. Bij elk moeilijk woord gaat er één vinger naar beneden. Als het kind aan het einde van de tekst geen vingers meer omhoog houdt, dan is de tekst waarschijnlijk nog wat te moeilijk. Als een boek nog te moeilijk is om zelf te lezen, bekijk dan samen of het boek geschikt is om eventueel voor te lezen.
- Boekverfilming: kies een boek uit die ook verfilmd is. Lees dit boek samen met uw kind en bekijk daarna de verfilming van het boek. Bespreek met elkaar wat hetzelfde was, en wat was er juist anders?
- Leeswedstrijdje tegen jezelf: laat uw kind een stuk tekst kiezen wat hij een aantal dagen achter elkaar zal lezen. Neem de tijd op en probeer deze tijd steeds te verbeteren. Dit kun je ook doen bij het lezen van losse woorden.
- Vakantiedip: na de (zomer)vakantie hebben veel kinderen een dip, omdat ze weinig hebben gelezen. Lees dus ook in de vakantie; kies bijvoorbeeld boeken bij de bieb uit, of maak gebruik van de (gratis) vakantie-app van de bibliotheek. Daarnaast zijn luisterboeken een aanrader; ideaal als u onderweg bent naar uw vakantiebestemming.
In spelling is ook vaak een terugval merkbaar na een vakantie. Zorg dat uw kind toch af en toe schrijft. Dit kan eenvoudig en leuk door een kaartje, brief of email naar familie of vriend(in) te schrijven, boodschappenlijstjes te maken of afspraken te noteren in de familieagenda.
Eerder gaven we al aan dat lezen positief samenhangt met schoolsucces. Dat komt omdat lezen in veel verschillende vakgebieden terugkomt. Bij aardrijkskunde of geschiedenis wordt er bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van informatieve teksten. Maar ook bij rekenen en wiskunde is leesvaardigheid onmisbaar. Hoe meer een kind leest, des te beter zal het ook worden in spellen. Het kind zal de woorden steeds sneller kunnen herkennen.
Loopt het lezen thuis niet goed? Ga dan naar de medewerker van uw kind. De medewerker kan met u meedenken en ideeën aandragen. Voorkom in ieder geval dat het lezen thuis frustraties oplevert.
Ons streven is dan ook om alle kinderen plezier in het lezen te geven en daarbij bent u als ouder onmisbaar. Helpt u ons mee?
Lezen is leuk!