Fotobeleid
Beleid voor het plaatsen van foto’s op website, digitale media en de WP krant.
Specifiek
- Ouders kunnen bij aanmelding van hun kind bezwaar maken van plaatsing van foto’s van hun kind(eren). Deze kinderen zullen wij niet vastleggen op foto’s.
- Alle andere ouders geven in principe toestemming voor het gebruik maken van de foto van hun kind.
- Bij deze toestemming mogen ouders uitgaan van het volgende:
- De school houdt rekening met de wijze waarop de kinderen zijn geportretteerd. Zoals: geen beelden die aanleiding zouden kunnen zijn te kunnen worden geïnterpreteerd als aanstootgevend. (te veel blote huid, kinderen in een vervelende houding, verdrietige kinderen)
- Portretten worden zoveel mogelijk vermeden. Kinderen worden in de meeste gevallen in grotere groepen gefotografeerd.
- De schoolcontext, en op de WP is deze groot, moet in het beeldmateriaal te zien zijn.
- In de meeste gevallen streven we naar foto’s waarbij het niet mogelijk is te herleiden naar specifieke kinderen (van de achterzijde, veel scherpte diepte, geen herkenbare gezichten).
- De foto’s worden geplaatst bij de nieuwsberichten op onze website, en via onze facebookpagina wordt er naar deze artikelen verwezen. Ook op deze pagina kunnen deze foto’s worden geplaatst.
- Voor de foto’s die worden gedrukt in onze WP krant wordt expliciet toestemming gevraagd.
- Voor het plaatsen van videobeelden waarbij werkers aan het woord zijn (bijvoorbeeld door een interview) wordt expliciet toestemming gevraagd.
- Het is voor ouders altijd mogelijk om te vragen om bepaalde foto’s te verwijderen van social media of de website. Dit verzoek zal zonder probleem en direct worden uitgevoerd.
- Medewerkers plaatsen of delen geen foto’s op hun privé account.
Algemeen
We leven in een snel veranderende maatschappij, en zeker ten aanzien van de digitalisering is dit het geval. Vragen die wij ons tien jaar geleden stelden, zijn nu niet meer relevant. Vragen die we vorig jaar nog niet konden bedenken, doen zich nu voor.
De school staat midden in de samenleving, volgt, participeert, en heeft een voorbeeldfunctie.
Met betrekking tot het gebruik van foto- en beeldmateriaal zien we een maatschappij waarbij het volstrekt gebruikelijk is om deze beelden te maken en te delen met anderen. Individuen doen dit, maar ook clubs en verenigingen.
Bij de deelname in onze maatschappij zet je jezelf steeds vaker onbewust in de kijker van een van de vele camera’s om je heen, met het risico jezelf ergens online terug te vinden.
Wij kunnen onszelf hier een mening over vormen, het zal de werkelijkheid niet doen veranderen.
Een aantal voorbeelden waar wij op school mee worden geconfronteerd:
Bij grote evenementen als Stichtingsdag, Onder de bogen of bij een weekslot, maken ouders beelden. Zij plaatsen deze online op hun eigen social media account of delen deze foto’s met de ouders uit hun groep. Bij de kampdagen en op vele andere momenten idem.
Als school is het niet te controleren wat er met de beelden gebeurt. Zoals dit ook het geval is voor sportverenigingen. Dit is de maatschappij waarin wij leven.
Voor ons is het gebruik maken van beelden een krachtig middel om onze ouders te informeren over de vele mooie dingen die in ons dagelijks praktijk voorkomen. Indirect profileren we ons hiermee naar buiten toe, naar deze ouders maar ook breder. Door bewust gebruik te maken van foto’s kunnen we een voorbeeldfunctie zijn voor de wijze waarop je zorgvuldig met foto’s kan omgaan.